T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
OSMANİYE / MERKEZ - Çona Nurdağ Ortaokulu

DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ AYLIK FAALİYET TABLOSU

DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ

 

2023-2024 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI

 

ÇONA NURDAĞ ORTAOKULU

 

DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ

 

OKUL YÜRÜTME KOMİSYONU

 

 

 

Başkan: İbrahim Avcı (Müdür Yardımcısı)

 

Öğretmenler: Eda Budak Deveci (Türkçe Öğretmeni)

 

 Mehmet Mart (Sosyal Bil. Öğretmeni)

 

Öğrenciler: Yasemin İriş (8/A)

 

                      İrem Hançer (7/A)

 

                      Akın Yükselir(6/A)

 

                      Nesibe Duru Tıraş (5/A)

 

 

 

Okul Yürütme Komisyonunun Görevleri

 

  1. 1.      Projenin okulda görünür olmasını ve tüm sınıflarda uygulanmasını sağlar.
  2. 2.      İl milli eğitim müdürlüklerince proje kapsamında duyurusu yapılan il geneli yarışmaların duyurusunu yapar ve katılımı teşvik eder.
  3. 3.      Yılsonu raporunu hazırlar ve ilçe yürütme komisyonuna gönderir.

 

 

 

 

 

 

 

Eda BUDAK DEVECİ                    Mehmet MART

 

(Türkçe Öğretmeni)                           (Sosyal Bil. Öğrt.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Yasemin İriş                           İrem Hançer                           Akın Yükselir                         Nesibe Duru Tıraş

 

(8/A Sınıfı Öğr.)                     (7/A Sınıfı Öğr.)                     (6/A Sınıfı Öğr.)                     (5/A Sınıfı Öğr.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

İbrahim AVCI

 

Müdür Yardımcısı

 

 

 

İlkokul/Ortaokul/Lise Etkinlik Uygulama Rehberi

 

 

 

Anlat Bakalım

 

Öğretmen, sınıfı A ve B olmak üzere iki gruba bölmelidir. Gruptan bazı öğrenciler sözcü olarak belirlenmelidir. Öğretmen, anlatılacak kelimeyi sessizce sözcünün kulağına söylemeli ve sözcüğü anlatması için bir dakika süre vermelidir. Verilen sürede sözcü mimikleriyle ve beden dili yardımıyla kelimeyi anlatmaya çalışmalıdır. Verilen sürede ilk grup kelimeyi bilemezse ikinci gruba söz hakkı verilir. En çok puanı alan grup öğretmen tarafından değişik şekillerde ödüllendirilebilir

 

 

 

Bilen Oturur  

 

Bu oyun yeni öğrenilen kelimelerin kavratılmasında etkin olarak kullanılabilir. Öğretmen, yeni öğrenilen kelimeleri ve bu kelimelerin eş anlamlılarını tahtaya yazmalıdır. Sınıftaki bütün öğrencileri ayağa kaldırmalı ve tahtadaki kelimelerin eş anlamlısını sırayla öğrencilere sormalıdır. Doğru yanıtı veren ayaktaki öğrenci yerine oturur. Tahtadaki bütün kelimelerin eş anlamlıları bulunana kadar etkinlik devam eder.

 

 

 

Kelime Türetme

 

Kelime Türetme Oyunu için iki öğrenci tahtaya kaldırılmalıdır. İlk öğrencinin söyleyeceği kelimenin son harfiyle ikinci öğrenci önceden belirlenen bir süre içinde yeni bir kelime türetmeye çalışmalıdır. Tüm kelimeler proje kapsamında yeni öğrenilen kelimelerden seçilmelidir. Aynı kelime iki defa söylenmemelidir. Her yeni kelime için ikinci öğrencinin hanesine puan yazılır. Bu uygulama ile öğrenciler kelimelerin söylenişlerini de tekrar ederek pekiştirirler.

 

 

 

Anlamını Bul

 

Oyun için hazırlanmış kelimeler içi görünmeyen bir torba içine alınır. Her takımdaki birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü̈ oyuncular birbirlerine karşı yarışacaklardır. İlk takımın ilk oyuncusu torbadan bir kelime seçer, seçtiği kelimeyi diğer oyunculara göstermez. Kelimeyi, eğer varsa altında küçük puntolarla parantez içinde yazılı kelimeleri kullanmadan, imalar ile dolaylı yoldan anlatarak kendisinden sonra gelen takım arkadaşının bulmasını sağlamaya çalışır. Eğer ikinci oyuncu anlatılan kelimeyi bilirse takım bir puan alır. Sırasıyla diğer takımların birinci ve ikinci oyuncuları da yarışır. Tüm takımların ilk turu tamamlanınca, bu kez ikinci oyuncular torbadan birer kelime çekerek üçüncü sıradaki takım arkadaşlarına anlatmaya çalışırlar ve oyun bu şekilde sürer. Oyunda kullanılacak kelimelerin proje kapsamında öğrenilenler arasından okulda öğretmen veya öğrencilerin, evde de ebeveyn ya da çocukların hazırlaması birçok kazanımla oynanmasını sağlayacaktır.

 

 

 

Baş Harflerini Değiştir

 

Öğretmen, proje kapsamında yeni öğrenilen kelimelerden bir kelime söylemeli ve öğrenciler bu kelimenin tüm harflerini yukarıdan aşağıya yazmalıdır. Öğrenciler yukarıdan aşağıya dizili olan harflerle başlayarak yeni sözcükler türetmelidir. Türetilen kelimeler yine proje kapsamında öğrenilen kelimelerden olmalıdır. Bu etkinlik daha çok gruplar oluşturularak yapılmalıdır. Öğrenciler bu aktiviteyle karşılıklı olarak yeni kelimeleri ve telaffuzlarını öğrenerek kelime dağarcıklarını geliştirirler.

 

 

 

Beyin Fırtınası

 

Öğrencilerin verilen bir kelimeyi çağrıştıran yakın kelimeleri söylemeleri esasına dayanan bir etkinliktir. Verilen kelimeyi anımsatan en çok sözcüğü söyleyen öğrenci bu etkinliği başarıyla tamamlamış olur. Etkinlik gerçekleştirilirken tek bir eser kaynak alınarak çerçeve daraltılabilir.

 

Bu Nedir?

 

Bu alıştırmada son harfi verilen varlıkların, eşyaların ve kavramların ipuçlarıyla bulunması amaçlanır. Öğrenciler numaralandırılmış beyaz kutuları doldurmak için önce verilen ipuçlarını okumalıdırlar. Verilen ipucu yardımıyla son harfi K olan varlığın, eşyanın veya kavramın ismini boşluklara yazmalıdırlar. Bu etkinlik sınıfta gruplar oluşturularak da uygulanabilir.

 

 

 

Hatırlatmaca

 

Belirlenen kelimelerle başka kelimeleri çağrıştırmayı hedefleyen bir aktivitedir. Numaralandırılmış kelime gruplarının anımsattığı yeni sözcük bulmacadaki ilgili boşluğa yazılmalıdır. Öğrencilere alıştırmanın nasıl uygulandığı ayrıntılı olarak açıklanmalıdır. Hazırlanan örnek bulmaca sınıfta öğrencilerle birlikte çözülmelidir.

 

 

 

Sözcük Yerleştirme

 

Sözcük yerleştirme etkinliğinde iki sözcük bulmacanın içine yerleştirilmelidir. Bu sözcüklerden hareket ederek önceden belirlenen diğer sözcüklerin doğru bir şekilde boş karelere yerleştirilmesi sağlanır. Öğretmen ilk uygulamayı kendisi yapmalıdır. Amaç kelimelerin doğru yerleştirilerek öğrenci dikkatinin kelime üzerine çekilmesidir. Bu alıştırmayla öğrencilerin harf-kelime analizi yapmaları ve kelimeleri daha iyi tanımaları sağlanır.

 

Not: Proje kapsamındaki faaliyetler gerçekleştirilirken özel gereksinimli öğrencilerin etkinliğe katılımını teşvik edici, kolaylaştırıcı ve etkinlikten azami şekilde faydalanmalarını sağlayıcı tedbirlerin alınması, gerekli hâllerde etkinlik uygulamalarının bu minvalde değiştirilmesi beklenmektedir.

 

Ortaokul Eser Listesi

 

Türk Masalları

 

Türk Bilmeceleri

 

Türk Tekerlemeleri

 

Dede Korkut Hikâyeleri (6, 7, 8. Sınıflar için)

 

Ömer Seyfettin/ Seçme Hikâyeler

 

Refik Halit Karay/ Seçme Hikâyeler

 

Sait Faik Abasıyanık/ Seçme Hikâyeler

 

Çocuk Şiirleri Antolojisi

 

Memleket Şiirleri Antolojisi

 

Safahat (5, 6, 7, 8. Sınıflar için)

 

Mesneviden Seçme Hikâyeler (6, 7, 8. Sınıflar için)

 

Yunus Emre Divanı (5, 6, 7, 8. Sınıflar)

 

Fatih Sultan Mehmed’e Nasihatler (5, 6, 7, 8. Sınıflar)

 

Mesnevi’nin Ruhu (7, 8. Sınıflar)

 

Kâmil İnsan (8. Sınıflar)

 

Ebu Ali Sina Hikayeleri (7, 8. Sınıflar)

 

Yüce Hedefler Kitabı (8. Sınıflar)

 

İlkokul/Ortaokul Sözlük Listesi

 

a) Türkçe Sözlük Kaynakçası

 

  • Büyük Türkçe Sözlük
  • Türk Dili Sözlüğü
  • Dilbilgisi Terimleri Sözlüğü
  • Türkçe Sözlük I-II
  • Türkçe Sözlük I-IV
  • Sınıflandırılmış Türk Atasözleri

 

b) Türkçe sözlükler

 

  • Pratik Türkçe Sözlük
  • Büyük Türkçe Sözlük
  • Türk Dili Sözlüğü
  • Hayat Büyük Türkçe Sözlüğü
  • Türkçe Sözlük
  • Türkçe Öğreten Sözlük
  • Resimli Türkçe Sözlük

 

c) Türkçe Eş Anlamlı ve Karşıt Anlamlılar Sözlükleri

 

  • Türkçede Anlamdaş ve Karşıt Kelimeler Sözlüğü
  • Türkçede Yakın ve Karşıt Anlamlılar Sözlüğü
  • Türkçede Eş ve Karşıt Anlamlar Sözlüğü

 

d) Deyimler Sözlükleri

 

  • Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü
  • Ortak Kültür Sözlüğü
  • Sınıflandırılmış Türk Atasözleri

 

e) Söyleyiş Sözlükleri

 

  • Konuşma Dili ve Türkiye Türkçesinin Söyleyiş Sözlüğü

 

f) Farklı Alanlarda Sözlükler

 

  • Türkçe Bitki Adları Sözlüğü
  • Anadolu Kuş Adları Sözlüğü
  • Türkçede Renkler Sözlüğü
  • TÜBİTAK Sosyal Bilimler Ansiklopedisi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2023 - 2024 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI

DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ ORTAOKUL KADEMESİ EYLEM PLANI

                 

AYI

FAALİYET
NUMARASI

FAALİYET ADI

FAALİYETİN
HEDEF
KİTLESİ

FAALİYET ADIMLARI

BAŞLANGIÇ TARİHİ

BİTİŞ TARİHİ

SORUMLU BİRİM/KİŞİ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EKİM

 

 

 

1

 

 

 

TANITIM VE DUYURU YAPILMASI

Öğrenciler, Öğretmenler, Eğitim Kurumu Yöneticileri ve Veliler

1.1. Tanıtım etkinliği yapılır.

01.11.2023

01.11.2023

Merkez Yürütme Kurulu

1.2. Bakanlığımıza ait mecralarda proje ile ilgili haberler paylaşılır.

01.11.2023

02.11.2023

1.3. Proje uygulama kılavuzu ve eylem planları resmî yazı ile il millî eğitim müdürlüklerine gönderilir.

02.11.2023

02.11.2023

 

 

 

2

 

 

 

KOMİSYONLARIN KURULMASI

İl/İlçe Millî Eğitim ve Okul Müdürlükleri

2.1. İl Yürütme Komisyonu kurulur.

06.11.2023

10.11.2023

İl/İlçe Millî Eğitim ve Okul Müdürlükleri

2.2. İlçe Yürütme Komisyonu kurulur.

06.11.2023

10.11.2023

2.3. Okul Yürütme Komisyonu kurulur.

06.11.2023

10.11.2023

 

 

 

 

KASIM

 

 

 

3

SÖZLÜK OKUMA ****

KLASİK ESER OKUMALARI*

Ortaokul Öğrencileri

3.1. Tüm sınıflarda "Bilen Oturur Etkinliği" yapılır. (bk. Ek 5)

20.11.2023

24.11.2023

Okul Yürütme Komisyonu

3.2. Tüm sınıflarda "Pano Çalışmaları" yapılır.

27.11.2023

30.11.2023

Okul Yürütme Komisyonu

3.3. İl geneli "Sözlük Tasarım Yarışması" yapılır.

06.11.2023

30.11.2023

İl Yürütme Komisyonu

 

 

 

 

ARALIK

 

 

 

4

YUNUS EMRE ŞİİRLERİ OKUMALARI

Ortaokul Öğrencileri

4.1. Faaliyet duyurulur.

01.12.2023

01.12.2023

İl-İlçe Yürütme Komisyonu
Okul Yürütme Komisyonu

4.2. "Gönül Çalab'ın Tahtı: Açıklamalı Yunus Emre Sözlüğü" öğrencilerle paylaşılır.

01.12.2023

01.12.2023

Okul Yürütme Komisyonu

4.3. Öğrencilerden Yunus Emre Sözlüğünden  seçilecek en az üç kelimenin yer alacağı anlamlı bir cümle ve afiş oluşturması istenir.

01.12.2023

11.12.2023

Okul Yürütme Komisyonu

4.4. Her sınıf için sınıfın en iyi cümlesi/afişi seçilir.

11.12.2023

11.12.2023

Okul Yürütme Komisyonu

4.5. Sınıfların en iyi cümleleri arasından okulun en iyi cümlesi/afişi seçilir.

12.12.2023

13.12.2023

Okul Yürütme Komisyonu

4.6. Okulların en iyi cümleleri/afişi ilçe millî eğitim müdürlüklerine gönderilir ve ilçenin en iyi cümlesi/afişi seçilir.

13.12.2023

15.12.2023

Okul Yürütme Komisyonu

4.7. İlçelerin en iyi cümleleri il millî eğitim müdürlüklerine gönderilir ve ilin en iyi cümlesi/afişi seçilir.

18.12.2023

19.12.2023

İlçe Yürütme Komisyonu

4.8. İlin en iyi cümleleri/afişleri  sergilenir ve il birincisi ödüllendirilir.

20.12.2023

27.12.2023

İl Yürütme Komisyonu

 

 

 

5

 

 

ANAHTAR KELİMELERLE HİKÂYE ANLATMA YARIŞMASI

 

 

Ortaokul Öğrencileri

5.1. Yarışma şartnamesi hazırlanır.

04.12.2023

08.12.2023

Okul Yürütme Komisyonu

5.2. Yarışma duyurulur.

11.12.2023

11.12.2023

5.3. Yarışma ortamı hazırlanır.

18.12.2023

22.12.2023

5.4. Yarışma gerçekleştirilir.

23.12.2023

23.12.2023

5.5. Sonuçlar açıklanır.

23.12.2023

23.12.2023

 

OCAK

 

6

DEDE KORKUT OKUMALARI

Ortaokul Öğrencileri

6.1. Tüm sınıflarda "Anlamını Bul Etkinliği" yapılır. (bk. Ek 5)

08.01.2024

12.01.2024

Okul Yürütme Komisyonu

6.2. Tüm sınıflarda "Hatırlatmaca" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5)

08.01.2024

12.01.2024

Okul Yürütme Komisyonu

6.3. Tüm sınıflarda "Anahtar Kelimelerle Hikaye Yazma" etkinliği yapılır.

15.01.2024

19.01.2024

Okul Yürütme Komisyonu

6.4. İl geneli 'Dede Korkut Hikayeleri'nden hareketle yeni bir hikaye yazma yarışması.

02.01.2024

19.01.2024

İl Yürütme Komisyonu
İlçe Yürütme Komisyonu
Okul Yürütme Komisyonu

 

 

 

 

 

 

ŞUBAT

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

DEYİMLER VE ATASÖZLERİ OKUMALARI

 

 

 

 

Ortaokul Öğrencileri

7.1. Tüm sınıflarda "Anlat Bakalım" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5)

05.02.2024

09.02.2024

Okul Yürütme Komisyonu

7.2. Tüm sınıflarda "Drama ile Atasözü/Deyim Anlatma" etkinliği yapılır.

12.02.2024

16.02.2024

Okul Yürütme Komisyonu

7.3. Tüm sınıflarda "Atasözü/Deyim Resimleme" etkinliği yapılır.

19.02.2024

23.02.2024

Okul Yürütme Komisyonu

7.4. Ortaya çıkan ürünlerden okul sergisi açılır.

26.02.2024

29.02.2024

Okul Yürütme Komisyonu

 

 

 

 

MART

 

 

 

 

8

 

 

 

 

MESNEVİ'DEN HİKAYELER

 

 

 

Ortaokul Öğrencileri

8.1. Tüm sınıflarda "Anlamını Bul" etkinliği yapılır.  (bk. Ek 5)

01.03.2024

08.03.2024

Okul Yürütme Komisyonu

8.2. Tüm sınıflarda "Kelime Türetme" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5)

11.03.2024

15.03.2024

Okul Yürütme Komisyonu

8.3. Tüm sınıflarda "Kare Bulmaca" etkinliği yapılır.

18.03.2024

22.03.2024

Okul Yürütme Komisyonu

8.4. Öykü Kartları hazırlama; hazırlanan  kartlarla anlatım etkinliği yapılır.

01.03.2024

29.03.2024

Okul Yürütme Komisyonu

 

 

NİSAN

 

 

9

MISRA EZBERLEME ***

Ortaokul Öğrencileri

9.1. Tüm sınıflarda "Bu Nedir?" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5)

01.04.2023

05.04.2023

Okul Yürütme Komisyonu

9.2. Tüm sınıflarda "Duvar Yazısı (Grafiti) Çalışmaları" yapılır.

15.04.2023

19.04.2023

Okul Yürütme Komisyonu

9.3. İl geneli "Video Yarışması" yapılır.

01.04.2023

26.04.2023

İl Yürütme Komisyonu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MAYIS

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

TÜRKÜ EZBERLEME ÇALIŞMALARI

 

 

 

 

 

 

 

Ortaokul

Öğrencileri

10.1. Tüm sınıflarda "Baş Harflerini Değiştir" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5)

01.05.2024

10.05.2024

Okul Yürütme Komisyonu

10.2. Tüm sınıflarda "Sözsüz Oyun (Pandomim) ile Kelime Anlatma" etkinliği yapılır.

13.05.2024

17.05.2024

Okul Yürütme Komisyonu

10.3. Tüm sınıflarda "Beyin Fırtınası" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5)

20.05.2024

24.05.2024

Okul Yürütme Komisyonu

10.4. İl geneli "Tişört Tasarımı" yarışması yapılır.

01.05.2024

31.05.2024

İl Yürütme Komisyonu

 10.5. Etkinliklerde ortaya iyi örnekler çıkaran ve/veya yarışmalarda derece alan öğrenciler, danışman öğretmenler ve eğitim kurumu yöneticileri il içinde ödüllendirilir.

27.05.2024

31.05.2024

Merkez Yürütme Kurulu

 

 

 

 

 

HAZİRAN

 

 

 

11

 

 

DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ ŞÖLENİ

 

 

Öğrenciler, Öğretmenler, Eğitim Kurumu Yöneticileri ve Veliler

11.1. Şölende sergilenmek üzere illerden gelen materyaller tasnif edilir.

03.06.2024

07.06.2024

Merkez Yürütme Kurulu

11.2. Etkinlik alanı hazırlanır.

03.06.2024

14.06.2024

11.3. İllerden gelecek katılımcılar Ankara'ya intikal eder.

Tarih netleşince bildirilecektir.

Tarih netleşince bildirilecektir.

11.4. Dilimizin Zenginlikleri Şöleni gerçekleştirilir.

Tarih netleşince bildirilecektir.

Tarih netleşince bildirilecektir.

                 

* Klasik Eser Okumaları faaliyeti eser listesi için Ek 8' de yer alan eserler kullanılabilir.

** Okunacak şiirler ilkokullar için eseler kaynakçasında yer alan Çocuk Şiirleri Antolojisinden seçilecektir. (bk. Ek 7)

*** Ezberlenecek mısarlar için kaynakçada yer alan memleket şiirleri ve çocuk şiirleri antolojisi kullanılabilir. (bk. Ek 7)

**** Tüm faaliyetlerin en verimli şekilde gerçekleştirilmesi için sözlük okuma faaliyeti ile eş güdümlü hareket edilmesi gerekmekte olup sözlük önerileri için (bk. Ek 10)

 

 


Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 01.12.2023 - Güncelleme: 01.12.2023 10:55 - Görüntülenme: 113
  Beğen | 0  kişi beğendi