2023-2024 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI
ÇONA NURDAĞ ORTAOKULU
DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ
OKUL YÜRÜTME KOMİSYONU
Başkan: İbrahim Avcı (Müdür Yardımcısı)
Öğretmenler: Eda Budak Deveci (Türkçe Öğretmeni)
Mehmet Mart (Sosyal Bil. Öğretmeni)
Öğrenciler: Yasemin İriş (8/A)
İrem Hançer (7/A)
Akın Yükselir(6/A)
Nesibe Duru Tıraş (5/A)
Okul Yürütme Komisyonunun Görevleri
Eda BUDAK DEVECİ Mehmet MART
(Türkçe Öğretmeni) (Sosyal Bil. Öğrt.)
Yasemin İriş İrem Hançer Akın Yükselir Nesibe Duru Tıraş
(8/A Sınıfı Öğr.) (7/A Sınıfı Öğr.) (6/A Sınıfı Öğr.) (5/A Sınıfı Öğr.)
İbrahim AVCI
Müdür Yardımcısı
İlkokul/Ortaokul/Lise Etkinlik Uygulama Rehberi
Anlat Bakalım
Öğretmen, sınıfı A ve B olmak üzere iki gruba bölmelidir. Gruptan bazı öğrenciler sözcü olarak belirlenmelidir. Öğretmen, anlatılacak kelimeyi sessizce sözcünün kulağına söylemeli ve sözcüğü anlatması için bir dakika süre vermelidir. Verilen sürede sözcü mimikleriyle ve beden dili yardımıyla kelimeyi anlatmaya çalışmalıdır. Verilen sürede ilk grup kelimeyi bilemezse ikinci gruba söz hakkı verilir. En çok puanı alan grup öğretmen tarafından değişik şekillerde ödüllendirilebilir
Bilen Oturur
Bu oyun yeni öğrenilen kelimelerin kavratılmasında etkin olarak kullanılabilir. Öğretmen, yeni öğrenilen kelimeleri ve bu kelimelerin eş anlamlılarını tahtaya yazmalıdır. Sınıftaki bütün öğrencileri ayağa kaldırmalı ve tahtadaki kelimelerin eş anlamlısını sırayla öğrencilere sormalıdır. Doğru yanıtı veren ayaktaki öğrenci yerine oturur. Tahtadaki bütün kelimelerin eş anlamlıları bulunana kadar etkinlik devam eder.
Kelime Türetme
Kelime Türetme Oyunu için iki öğrenci tahtaya kaldırılmalıdır. İlk öğrencinin söyleyeceği kelimenin son harfiyle ikinci öğrenci önceden belirlenen bir süre içinde yeni bir kelime türetmeye çalışmalıdır. Tüm kelimeler proje kapsamında yeni öğrenilen kelimelerden seçilmelidir. Aynı kelime iki defa söylenmemelidir. Her yeni kelime için ikinci öğrencinin hanesine puan yazılır. Bu uygulama ile öğrenciler kelimelerin söylenişlerini de tekrar ederek pekiştirirler.
Anlamını Bul
Oyun için hazırlanmış kelimeler içi görünmeyen bir torba içine alınır. Her takımdaki birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü̈ oyuncular birbirlerine karşı yarışacaklardır. İlk takımın ilk oyuncusu torbadan bir kelime seçer, seçtiği kelimeyi diğer oyunculara göstermez. Kelimeyi, eğer varsa altında küçük puntolarla parantez içinde yazılı kelimeleri kullanmadan, imalar ile dolaylı yoldan anlatarak kendisinden sonra gelen takım arkadaşının bulmasını sağlamaya çalışır. Eğer ikinci oyuncu anlatılan kelimeyi bilirse takım bir puan alır. Sırasıyla diğer takımların birinci ve ikinci oyuncuları da yarışır. Tüm takımların ilk turu tamamlanınca, bu kez ikinci oyuncular torbadan birer kelime çekerek üçüncü sıradaki takım arkadaşlarına anlatmaya çalışırlar ve oyun bu şekilde sürer. Oyunda kullanılacak kelimelerin proje kapsamında öğrenilenler arasından okulda öğretmen veya öğrencilerin, evde de ebeveyn ya da çocukların hazırlaması birçok kazanımla oynanmasını sağlayacaktır.
Baş Harflerini Değiştir
Öğretmen, proje kapsamında yeni öğrenilen kelimelerden bir kelime söylemeli ve öğrenciler bu kelimenin tüm harflerini yukarıdan aşağıya yazmalıdır. Öğrenciler yukarıdan aşağıya dizili olan harflerle başlayarak yeni sözcükler türetmelidir. Türetilen kelimeler yine proje kapsamında öğrenilen kelimelerden olmalıdır. Bu etkinlik daha çok gruplar oluşturularak yapılmalıdır. Öğrenciler bu aktiviteyle karşılıklı olarak yeni kelimeleri ve telaffuzlarını öğrenerek kelime dağarcıklarını geliştirirler.
Beyin Fırtınası
Öğrencilerin verilen bir kelimeyi çağrıştıran yakın kelimeleri söylemeleri esasına dayanan bir etkinliktir. Verilen kelimeyi anımsatan en çok sözcüğü söyleyen öğrenci bu etkinliği başarıyla tamamlamış olur. Etkinlik gerçekleştirilirken tek bir eser kaynak alınarak çerçeve daraltılabilir.
Bu Nedir?
Bu alıştırmada son harfi verilen varlıkların, eşyaların ve kavramların ipuçlarıyla bulunması amaçlanır. Öğrenciler numaralandırılmış beyaz kutuları doldurmak için önce verilen ipuçlarını okumalıdırlar. Verilen ipucu yardımıyla son harfi K olan varlığın, eşyanın veya kavramın ismini boşluklara yazmalıdırlar. Bu etkinlik sınıfta gruplar oluşturularak da uygulanabilir.
Hatırlatmaca
Belirlenen kelimelerle başka kelimeleri çağrıştırmayı hedefleyen bir aktivitedir. Numaralandırılmış kelime gruplarının anımsattığı yeni sözcük bulmacadaki ilgili boşluğa yazılmalıdır. Öğrencilere alıştırmanın nasıl uygulandığı ayrıntılı olarak açıklanmalıdır. Hazırlanan örnek bulmaca sınıfta öğrencilerle birlikte çözülmelidir.
Sözcük Yerleştirme
Sözcük yerleştirme etkinliğinde iki sözcük bulmacanın içine yerleştirilmelidir. Bu sözcüklerden hareket ederek önceden belirlenen diğer sözcüklerin doğru bir şekilde boş karelere yerleştirilmesi sağlanır. Öğretmen ilk uygulamayı kendisi yapmalıdır. Amaç kelimelerin doğru yerleştirilerek öğrenci dikkatinin kelime üzerine çekilmesidir. Bu alıştırmayla öğrencilerin harf-kelime analizi yapmaları ve kelimeleri daha iyi tanımaları sağlanır.
Not: Proje kapsamındaki faaliyetler gerçekleştirilirken özel gereksinimli öğrencilerin etkinliğe katılımını teşvik edici, kolaylaştırıcı ve etkinlikten azami şekilde faydalanmalarını sağlayıcı tedbirlerin alınması, gerekli hâllerde etkinlik uygulamalarının bu minvalde değiştirilmesi beklenmektedir.
Ortaokul Eser Listesi
Türk Masalları
Türk Bilmeceleri
Türk Tekerlemeleri
Dede Korkut Hikâyeleri (6, 7, 8. Sınıflar için)
Ömer Seyfettin/ Seçme Hikâyeler
Refik Halit Karay/ Seçme Hikâyeler
Sait Faik Abasıyanık/ Seçme Hikâyeler
Çocuk Şiirleri Antolojisi
Memleket Şiirleri Antolojisi
Safahat (5, 6, 7, 8. Sınıflar için)
Mesneviden Seçme Hikâyeler (6, 7, 8. Sınıflar için)
Yunus Emre Divanı (5, 6, 7, 8. Sınıflar)
Fatih Sultan Mehmed’e Nasihatler (5, 6, 7, 8. Sınıflar)
Mesnevi’nin Ruhu (7, 8. Sınıflar)
Kâmil İnsan (8. Sınıflar)
Ebu Ali Sina Hikayeleri (7, 8. Sınıflar)
Yüce Hedefler Kitabı (8. Sınıflar)
İlkokul/Ortaokul Sözlük Listesi
a) Türkçe Sözlük Kaynakçası
b) Türkçe sözlükler
c) Türkçe Eş Anlamlı ve Karşıt Anlamlılar Sözlükleri
d) Deyimler Sözlükleri
e) Söyleyiş Sözlükleri
f) Farklı Alanlarda Sözlükler
2023 - 2024 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI |
||||||||
DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ ORTAOKUL KADEMESİ EYLEM PLANI |
||||||||
AYI |
FAALİYET |
FAALİYET ADI |
FAALİYETİN |
FAALİYET ADIMLARI |
BAŞLANGIÇ TARİHİ |
BİTİŞ TARİHİ |
SORUMLU BİRİM/KİŞİ |
|
EKİM |
1 |
TANITIM VE DUYURU YAPILMASI |
Öğrenciler, Öğretmenler, Eğitim Kurumu Yöneticileri ve Veliler |
1.1. Tanıtım etkinliği yapılır. |
01.11.2023 |
01.11.2023 |
Merkez Yürütme Kurulu |
|
1.2. Bakanlığımıza ait mecralarda proje ile ilgili haberler paylaşılır. |
01.11.2023 |
02.11.2023 |
||||||
1.3. Proje uygulama kılavuzu ve eylem planları resmî yazı ile il millî eğitim müdürlüklerine gönderilir. |
02.11.2023 |
02.11.2023 |
||||||
2 |
KOMİSYONLARIN KURULMASI |
İl/İlçe Millî Eğitim ve Okul Müdürlükleri |
2.1. İl Yürütme Komisyonu kurulur. |
06.11.2023 |
10.11.2023 |
İl/İlçe Millî Eğitim ve Okul Müdürlükleri |
||
2.2. İlçe Yürütme Komisyonu kurulur. |
06.11.2023 |
10.11.2023 |
||||||
2.3. Okul Yürütme Komisyonu kurulur. |
06.11.2023 |
10.11.2023 |
||||||
KASIM |
3 |
SÖZLÜK OKUMA **** |
KLASİK ESER OKUMALARI* |
Ortaokul Öğrencileri |
3.1. Tüm sınıflarda "Bilen Oturur Etkinliği" yapılır. (bk. Ek 5) |
20.11.2023 |
24.11.2023 |
Okul Yürütme Komisyonu |
3.2. Tüm sınıflarda "Pano Çalışmaları" yapılır. |
27.11.2023 |
30.11.2023 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|||||
3.3. İl geneli "Sözlük Tasarım Yarışması" yapılır. |
06.11.2023 |
30.11.2023 |
İl Yürütme Komisyonu |
|||||
ARALIK |
4 |
YUNUS EMRE ŞİİRLERİ OKUMALARI |
Ortaokul Öğrencileri |
4.1. Faaliyet duyurulur. |
01.12.2023 |
01.12.2023 |
İl-İlçe Yürütme Komisyonu |
|
4.2. "Gönül Çalab'ın Tahtı: Açıklamalı Yunus Emre Sözlüğü" öğrencilerle paylaşılır. |
01.12.2023 |
01.12.2023 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|||||
4.3. Öğrencilerden Yunus Emre Sözlüğünden seçilecek en az üç kelimenin yer alacağı anlamlı bir cümle ve afiş oluşturması istenir. |
01.12.2023 |
11.12.2023 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|||||
4.4. Her sınıf için sınıfın en iyi cümlesi/afişi seçilir. |
11.12.2023 |
11.12.2023 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|||||
4.5. Sınıfların en iyi cümleleri arasından okulun en iyi cümlesi/afişi seçilir. |
12.12.2023 |
13.12.2023 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|||||
4.6. Okulların en iyi cümleleri/afişi ilçe millî eğitim müdürlüklerine gönderilir ve ilçenin en iyi cümlesi/afişi seçilir. |
13.12.2023 |
15.12.2023 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|||||
4.7. İlçelerin en iyi cümleleri il millî eğitim müdürlüklerine gönderilir ve ilin en iyi cümlesi/afişi seçilir. |
18.12.2023 |
19.12.2023 |
İlçe Yürütme Komisyonu |
|||||
4.8. İlin en iyi cümleleri/afişleri sergilenir ve il birincisi ödüllendirilir. |
20.12.2023 |
27.12.2023 |
İl Yürütme Komisyonu |
|||||
5 |
ANAHTAR KELİMELERLE HİKÂYE ANLATMA YARIŞMASI |
Ortaokul Öğrencileri |
5.1. Yarışma şartnamesi hazırlanır. |
04.12.2023 |
08.12.2023 |
Okul Yürütme Komisyonu |
||
5.2. Yarışma duyurulur. |
11.12.2023 |
11.12.2023 |
||||||
5.3. Yarışma ortamı hazırlanır. |
18.12.2023 |
22.12.2023 |
||||||
5.4. Yarışma gerçekleştirilir. |
23.12.2023 |
23.12.2023 |
||||||
5.5. Sonuçlar açıklanır. |
23.12.2023 |
23.12.2023 |
||||||
OCAK |
6 |
DEDE KORKUT OKUMALARI |
Ortaokul Öğrencileri |
6.1. Tüm sınıflarda "Anlamını Bul Etkinliği" yapılır. (bk. Ek 5) |
08.01.2024 |
12.01.2024 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|
6.2. Tüm sınıflarda "Hatırlatmaca" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5) |
08.01.2024 |
12.01.2024 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|||||
6.3. Tüm sınıflarda "Anahtar Kelimelerle Hikaye Yazma" etkinliği yapılır. |
15.01.2024 |
19.01.2024 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|||||
6.4. İl geneli 'Dede Korkut Hikayeleri'nden hareketle yeni bir hikaye yazma yarışması. |
02.01.2024 |
19.01.2024 |
İl Yürütme Komisyonu |
|||||
ŞUBAT |
7 |
DEYİMLER VE ATASÖZLERİ OKUMALARI |
Ortaokul Öğrencileri |
7.1. Tüm sınıflarda "Anlat Bakalım" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5) |
05.02.2024 |
09.02.2024 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|
7.2. Tüm sınıflarda "Drama ile Atasözü/Deyim Anlatma" etkinliği yapılır. |
12.02.2024 |
16.02.2024 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|||||
7.3. Tüm sınıflarda "Atasözü/Deyim Resimleme" etkinliği yapılır. |
19.02.2024 |
23.02.2024 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|||||
7.4. Ortaya çıkan ürünlerden okul sergisi açılır. |
26.02.2024 |
29.02.2024 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|||||
MART |
8 |
MESNEVİ'DEN HİKAYELER |
Ortaokul Öğrencileri |
8.1. Tüm sınıflarda "Anlamını Bul" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5) |
01.03.2024 |
08.03.2024 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|
8.2. Tüm sınıflarda "Kelime Türetme" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5) |
11.03.2024 |
15.03.2024 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|||||
8.3. Tüm sınıflarda "Kare Bulmaca" etkinliği yapılır. |
18.03.2024 |
22.03.2024 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|||||
8.4. Öykü Kartları hazırlama; hazırlanan kartlarla anlatım etkinliği yapılır. |
01.03.2024 |
29.03.2024 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|||||
NİSAN |
9 |
MISRA EZBERLEME *** |
Ortaokul Öğrencileri |
9.1. Tüm sınıflarda "Bu Nedir?" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5) |
01.04.2023 |
05.04.2023 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|
9.2. Tüm sınıflarda "Duvar Yazısı (Grafiti) Çalışmaları" yapılır. |
15.04.2023 |
19.04.2023 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|||||
9.3. İl geneli "Video Yarışması" yapılır. |
01.04.2023 |
26.04.2023 |
İl Yürütme Komisyonu |
|||||
MAYIS |
10 |
TÜRKÜ EZBERLEME ÇALIŞMALARI |
Ortaokul Öğrencileri |
10.1. Tüm sınıflarda "Baş Harflerini Değiştir" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5) |
01.05.2024 |
10.05.2024 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|
10.2. Tüm sınıflarda "Sözsüz Oyun (Pandomim) ile Kelime Anlatma" etkinliği yapılır. |
13.05.2024 |
17.05.2024 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|||||
10.3. Tüm sınıflarda "Beyin Fırtınası" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5) |
20.05.2024 |
24.05.2024 |
Okul Yürütme Komisyonu |
|||||
10.4. İl geneli "Tişört Tasarımı" yarışması yapılır. |
01.05.2024 |
31.05.2024 |
İl Yürütme Komisyonu |
|||||
10.5. Etkinliklerde ortaya iyi örnekler çıkaran ve/veya yarışmalarda derece alan öğrenciler, danışman öğretmenler ve eğitim kurumu yöneticileri il içinde ödüllendirilir. |
27.05.2024 |
31.05.2024 |
Merkez Yürütme Kurulu |
|||||
HAZİRAN |
11 |
DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ ŞÖLENİ |
Öğrenciler, Öğretmenler, Eğitim Kurumu Yöneticileri ve Veliler |
11.1. Şölende sergilenmek üzere illerden gelen materyaller tasnif edilir. |
03.06.2024 |
07.06.2024 |
Merkez Yürütme Kurulu |
|
11.2. Etkinlik alanı hazırlanır. |
03.06.2024 |
14.06.2024 |
||||||
11.3. İllerden gelecek katılımcılar Ankara'ya intikal eder. |
Tarih netleşince bildirilecektir. |
Tarih netleşince bildirilecektir. |
||||||
11.4. Dilimizin Zenginlikleri Şöleni gerçekleştirilir. |
Tarih netleşince bildirilecektir. |
Tarih netleşince bildirilecektir. |
||||||
* Klasik Eser Okumaları faaliyeti eser listesi için Ek 8' de yer alan eserler kullanılabilir. |
||||||||
** Okunacak şiirler ilkokullar için eseler kaynakçasında yer alan Çocuk Şiirleri Antolojisinden seçilecektir. (bk. Ek 7) |
||||||||
*** Ezberlenecek mısarlar için kaynakçada yer alan memleket şiirleri ve çocuk şiirleri antolojisi kullanılabilir. (bk. Ek 7) |
||||||||
**** Tüm faaliyetlerin en verimli şekilde gerçekleştirilmesi için sözlük okuma faaliyeti ile eş güdümlü hareket edilmesi gerekmekte olup sözlük önerileri için (bk. Ek 10) |